Tiedote -
Finduksen emoyhtiö Nomad Foods korostaa vaatimusta muuttaa pakastimien lämpötiloja ja liittyä Move to -15 °C -aloitteeseen, joka sitoutuu vähentämään pakasteiden hiilidioksidipäästöjä
•Campden BRI:n 18 kuukautta kestäneessä tutkimuksessa havaittiin, että pakasteiden säilytyslämpötilan 3 asteen nousu voisi vähentää pakastimen energiankulutusta +10 % ilman, että tuotteiden koostumusta tarvitsisi uudistaa1
•Euroopan johtava pakasteyritys on ensimmäinen valmistaja, joka liittyy Move to -15°C -aloitteeseen. Koko alan laajuinen yhteistyö pyrkii vähentämään pakasteiden toimitusketjujen hiilidioksidipäästöjä maailmanlaajuisesti
WOKING, Englanti – 26.6.2024 – Finduksen emoyhtiö Nomad Foods on tänään julkaissut 18 kuukautta kestäneen alan johtavan tutkimuksensa tulokset. Tutkimuksessa selvitettiin, onko pakasteiden säilytyslämpötiloja mahdollista nostaa tuotteen turvallisuudesta tai laadusta tinkimättä. Tämä johtaisi merkittäviin hiilidioksidipäästöjen vähennyksiin ja kustannussäästöihin.
Johtavan elintarvikealan tiede- ja teknologiaorganisaation Campden BRI:n tulokset perustuvat aiemmin ilmoitettuihin kahdentoista kuukauden tuloksiin. Tulokset tukevat ehdotusta, että pakasteiden säilyttäminen -15 oC:ssa alan standardin -18 oC:n sijaan voi vähentää pakastimen energiankulutusta 10–11 % ilman huomattavaa vaikutusta tuotteen turvallisuuteen, rakenteeseen, makuun tai ravintoarvoon.
Tutkimukseen sisältyy yhdeksän suolaista pakastetta: siipikarjaa, paneroitua kalaa, luonnonkalaa, vihanneksia, kasvipohjaisia elintarvikkeita ja pizzaa. Tutkimuksessa testattiin neljää lämpötilaa (-18 oC - -9 oC) ja kahdeksaa keskeistä osa-aluetta, kuten elintarviketurvallisuus, ruoan rakenne, ravitsemus, energiankulutus ja vaikutukset pakkaukseen. 18 kuukauden jälkeen tulokset eivät osoittaneet merkittäviä muutoksia tuotteissa -15 oC:ssa verrattuna -18 oC:een, elleivät tuotteet olleet ylittäneet parasta ennen -päiväystään, jolloin joidenkin kasvistuotteiden C-vitamiinipitoisuus oli pudonnut.
Tutkimuksen vertaisarviointimahdollisuuksia tutkitaan parhaillaan.
Nomad Foods on myös ensimmäinen elintarvikevalmistaja, joka on liittynyt Move to -15 oC -aloitteeseen, joka käynnistettiin COP28-kokouksessa. Aloitteen tavoitteena on vähentää pakasteiden toimitusketjun hiilidioksidipäästöjä. Nomad Foodsin toimitusjohtaja Stéfan Descheemaeker tiedostaa, että pakastevarastojen lämpötilamuutos vaatii alan laajuista yhteistyötä. Nyt hän kutsuukin muita pakastetuotteiden valmistajia mukaan aloitteeseen.
"Tiedämme jo, että pakasteet ovat hiilijalanjäljeltään hyvin verrattavissa vaihtoehtoisiin säilöntämenetelmiin. Campden BRI:n kanssa tekemämme tutkimuksen uusimmat tulokset korostavat pakasteiden tärkeää roolia. Ne vähentävät elintarviketeollisuuden vaikutuksia ilmastonmuutokseen."
"Emme kuitenkaan pysty tähän yksin, minkä vuoksi pyydämme muita pakastetuotteiden valmistajia liittymään joukkoomme ja Move to -15 oC -aloitteeseen. Näin voimme varmistaa, että pakastekategorian kaikki tuotteet testataan korkeammissa lämpötiloissa."
"Clarence Birdseye keksi pikapakastuksen 100 vuotta sitten. Uskon, että hän olisi erittäin ylpeä nähdessään, miten pakastekategorian innovaatioita kehitetään ilmastonmuutoksen suurimman haasteen ratkaisemiseksi."
Nomad Foods julkaisi vuonna 2022 alan johtavan elinkaarianalyysin johtavista pakastetuotteista. Analyysi osoitti, että hiilijalanjälkensä suhteen pakasteet suoriutuvat erittäin hyvin vaihtoehtoihin verrattuna. Tämä on mahdollista osittain huomattavasti pienemmän ruokahävikin vuoksi.2
Finduksen mediayhteyshenkilö
Henrik von Lowzow
Cluster Marketing Director, Pohjoismaat
henrik.lowzow@nomadfoods.com
+45 40 18 81 99
Nomad Foodsin mediayhteyshenkilö
Oliver Thomas
Senior Corporate Affairs Manager
oliver.thomas@nomadfoods.com
+44 7568 108744
Tietoa Nomad Foodsista
Nomad Foods (NYSE: NOMD) on Euroopan johtava pakastetuotteita valmistava yritys. Yhtiön ikoniset tuotemerkit, kuten Birds Eye, Findus, iglo, Ledo ja Frikom, ovat olleet osa kuluttajien aterioita jo sukupolvien ajan. Lisäksi tuotevalikoima edustaa maukasta ruokaa, joka on laadukasta ja ravitsevaa sekä helppoa valmistaa. Nomad Foodsin pääkonttori sijaitsee Isossa-Britanniassa. Lisätietoja on osoitteessa www.nomadfoods.com.
Tietoja Move to -15 °C -aloitteesta
Vuonna 2023 perustettu Move to -15 °C -aloite pyrkii muuttamaan pakasteiden lämpötilastandardeja kasvihuonekaasujen vähentämiseksi, toimitusketjun kustannusten pienentämiseksi ja globaalien elintarvikeresurssien turvaamiseksi. Aloite perustettiin maailmanlaajuisen logistiikkayrityksen DP Worldin tukeman akateemisen Three Degrees of Change -raportin julkaisemisen jälkeen. Raporttia oli laatimassa muun muassa Pariisissa sijaitsevan International Institute of Refrigerationin, Birminghamin yliopiston ja London South Bank Universityn asiantuntijat.
Raportissa todettiin, että siirtymällä -18 °C:sta -15 °C:een voisi olla merkittävä ympäristövaikutus ilman, että elintarviketurvallisuudesta tarvitsisi tinkiä. Löydökset osoittivat, että pieni lämpötilan muutos voi:
- Säästä 17,7 miljoonaa tonnia hiilidioksidia vuodessa, mikä vastaa 3,8 miljoonan auton vuosipäästöjä
- Säästää energiaa noin 25 terawattituntia (TW/h), mikä vastaa 8,63 % Ison-Britannian vuosittaisesta energiankulutuksesta
- Vähentää toimitusketjun kustannuksia vähintään 5 % ja joillakin alueilla jopa 12 %
Globaalien lämpötilastandardien muutos vaatii yhteisiä ponnisteluja, joten aloite pyrkii saamaan globaalin elintarvikkeiden toimitusketjun keskeiset toimijat yhteistyöhön ja tutkimaan toimivia vaihtoehtoja -15 °C:een siirtymistä varten.
Lue lisää tai liity Move to -15 °C -aloitteeseen osoitteessa: www.movetominus15.com
Tietoja Campden BRI:stä
Campden BRI:llä (www.campdenbri.co.uk) on yli 3 000 jäsenyritystä 80 maassa. Se on elintarvike- ja juomateollisuuden luotettu, johtava ja riippumaton tekninen kumppani, joka tekee yhteistyötä Ison-Britannian 10 suurimman vähittäismyyjän, 15 suurimman maailmanlaajuisen elintarvike- ja juomavalmistajan ja monien maailman suurimpien brändien kanssa. Sillä on Isossa-Britanniassa ja Euroopassa 250 maailmanlaajuisesti tunnettua teknistä asiantuntijaa. Se auttaa tekemään ruoasta turvallisempaa, maukkaampaa, terveellisempää, edullisempaa, kestävämpää, kätevämpää ja innovatiivisempaa. Se investoi merkitykselliseen tutkimukseen ja tieteeseen.
Campden BRI tarjoaa laajan valikoiman palveluita ja tuotteita, kuten konsultointia, analyysejä ja testejä, käsittely- ja valmistusprosessien vianetsintää ja neuvontaa, koulutusta ja lainsäädäntöä sekä sääntely- ja merkintäneuvontaa. Jäsenet ja asiakkaat hyötyvät alan johtavista analysointi-, tuote- ja prosessikehityspalveluista sekä aisti- ja kuluttajatutkimuksista, joihin kuuluu panimo- ja viinialan erikoisosasto.
Muistiinpanoja toimittajille
1. Nomad Foodsin / Campdenin BRI-pilottitutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa mahdollisuus nostaa pakasteiden säilytyslämpötilaa suuressa mittakaavassa ilman, että tuotteiden koostumusta pitäisi muuttaa. 18 kuukauden pilottitutkimus toteutettiin marraskuun 2022 ja toukokuun 2024 välisenä aikana, ja varastoinnin tulokset mitattiin lämpötiloissa -18 oC, -15 oC, -12 oC ja enintään -9 oC.Pilottitutkimuksessa keskityttiin kahdeksaan keskeiseen osa-alueeseen 13 yksittäisessä testissä:
- Mikrobiologisuus
- Aistimuksellisuus
- Rakenneanalyysi
- Oksidatiivinen eltaantuminen
- Valumahävikki
- Ravitsemus
- Virrankulutus
- Pakkauksen vaikutus
Tutkimuksessa testattiin yhdeksää pakastetta
- Paneroitu broileri
- Kahta erilaista kalapuikkoa (luonnonvaraisesti pyydetty seiti ja viljelty basa)
- Lohifileet
- Tarhaherneet
- Pinaatin lehdet
- Vihannessekoitukset
- Kasvipohjaiset lihapullat
- Margherita-pizza
2. Vuonna 2022 Nomad Foods julkaisi alan johtavan vertaisarvioidun elinkaariarviointitutkimuksen tulokset, jossa verrattiin erilaisia pakasteita niiden vaihtoehtoihin. Lisätietoja tutkimuksesta ja 100-sivuinen tekninen raportti ovat saatavilla verkossa.
Aiheet
Kategoriat
Tietoja Finduksesta
Findus on markkinoiden johtava pakastettujen vihannesten, kalan ja valmisruokien valmistaja Pohjoismaissa. Laatu ja maku sekä terveys ja vastuullisuus ovat olleet yrityksen toiminnan avainsanoja jo 1940-luvun alusta lähtien, jolloin Findus aloitti toimintansa Ruotsissa. Haluamme olla apuna ruoanlaitossa ja tehdä siten arjesta monin tavoin parempaa. Riippumatta siitä, valmistatko ruokaa kotona – itsellesi, ystävillesi tai perheellesi – vai teetkö sitä ammattiroolissasi – koululaisille, ravintolavieraille tai vanhuksille – Findus haluaa tarjota luonnollista, ravitsevaa ja kestävästi tuotettua ruokaa joka päivä.
Findus on osa Nomad Foods Europea (NFE), ja sillä on yli 370 työntekijää Pohjoismaissa. NFE on Länsi-Euroopan suurin pakastettujen elintarvikkeiden valmistaja. Konsernin liikevaihto on 2,3 miljardia euroa ja sillä on 4 800 työntekijää 17 maassa sekä 13 omaa tehdasta Euroopassa. Yrityksen tuotteita markkinoidaan tuotemerkeillä Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella's ja Aunt Bessie's.