Tiedote -
Nuoret johtavat ruokahävikin määrässä ilmastoahdistuksesta huolimatta – suunta kuitenkin ylöspäin
Vaikka nuoret kokevat erittäin vahvaa ilmastoahdistusta, heittävät he silti eniten ruokaa pois suomalaisissa kotitalouksissa1. Uudessa Finduksen toimeksiannosta tehdyssä Norstatin tutkimuksessa käy ilmi, että 18-29 -vuotiaat ovat yliedustettuina ruokahävikin määrässä.
Kaikki ikäryhmät, mukaan lukien nuoret, ovat vähentäneet ruokahävikkiään. Samalla tutkimus kuitenkin osoittaa, että joka viides nuori heittää ruokaa pois heti parasta ennen -päiväyksen jälkeen ilman, että sitä haistetaan tai maistetaan ensin. Joka viides 18-29 -vuotias ei myöskään koskaan pakasta ylijäänyttä ruokaa. Koko väestön tasolla 52 prosenttia suomalaisista kertoo pakastavansa ylijäänyttä ruokaa joskus ja 15 prosenttia ei koskaan.
– Ruokahävikin vähentäminen on tärkeä, mutta jokaiselle mahdollinen tapa vähentää omia ilmastovaikutuksia. Suurin osa kotitalouksien ruokahävikistä koostuu vanhentuneesta ruoasta tai ruoantähteistä. Näin ollen pakastettu ruoka voikin olla odottamaton sankari taistelussa ruokahävikkiä vastaan. Tutkimuksemme kuitenkin osoittaa, että useat eri syyt estävät ihmisiä ostamasta enemmän pakastettuja tuotteita tai pakastamasta aterioilta jäänyttä ruokaa, sanoo Henrik von Lowzow, Findus Nordicin markkinointijohtaja.
Ruokahävikki on edelleen yksi suurimmista ympäristöhaitoista suomalaisissa kotitalouksissa. Vuoden 2023 Pakasteilla parempaa -raportissa todettiin, että suomalaisissa kotitalouksissa heitetään pois ruokaa noin 500 miljoonan euron arvosta vuosittain2, vaikka suomalaiset ovat ruokahävikin vähentämisessä luokkansa parhaita Pohjoismaissa3. Suomalaisissa kotitalouksissa ruokahävikkiä syntyy eniten kasviksista, juureksista ja perunasta, toiseksi eniten hedelmistä ja marjoista4.
Monet nuoret uskovat myös, että pakastettu ruoka on epäterveellisempää tuoreisiin vaihtoehtoihin verrattuna, ja vain harvat harkitsevat tuoreiden vaihtoehtojen vaihtamista pakasteisiin taloudellisista syistä.
Taloudellinen tilanne saa ihmiset pakastamaan enemmän ruokaa, mikä voi johtaa pakasteruoan kulutuksen kasvuun
Taloudellinen tilanne on ajanut suomalaisia kiinnittämään huomiota ruokahävikin vähentämiseen sekä ylijääneen ruoan pakastamiseen. Suomalaisista 42 prosenttia heittää nykyään vähemmän ruokaa pois rahaa säästääkseen. Taloudellinen tilanne on saanut suomalaiset myös ajattelemaan ruoan pakastamista hyvänä säästökeinona, ja reilu kolmasosa uskoo voivansa pienentää ruokakustannuksiaan ostamalla enemmän pakasteruokaa.
Raportti kuitenkin osoittaa, etteivät nuoret aikuiset tule yhtä usein ajatelleeksi pakastettuja vaihtoehtoja. Kysyttäessä, mikä estää vastaajia syömästä enemmän pakastettua ruokaa, vastaus on useimmiten, peräti 34 prosenttisesti, "liian vähän tilaa pakastimessa".
– Pakastettu ruoka ei ole ratkaisu kaikkeen, mutta se on yksi monista tärkeistä ratkaisuista ruokahävikin torjunnassa. Pitkän säilyvyyden, helpomman annostelun ja paremmin säilyvien ravintoarvojen ansiosta pakastettu ruoka on kestävä ja maukas vaihtoehto, sanoo Henrik von Lowzow, Findus Nordicin markkinointijohtaja.
Lisätietoja ja tutkimuksen tuloksia voit lukea koko raportista täältä.
Yhteydenpito lehdistöön:
Finduksen vastaanottokeskus
+4610-600 52 00
Henkilökohtainen kontakti
Elsa Ahlström
JMWGolin, PR-specialist
elsa.ahlstrom@jmw.se
+46 73 536 82 28
Lähteet:
- Hickman, C., Marks, E., Pihkala, P., Clayton, S., Lewandowski, E. R., Mayall, E. E., Wray, B., Mellor, C., & van Susteren, L. (n.d.). Young People’s Voices on Climate Anxiety, Government Betrayal and Moral Injury: A Global Phenomenon. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3918955
- https://www.kuluttajaliitto.fi/2022/04/12/500-miljoonaa-euroa-vuosittain-roskakoriin-mista-on-kyse/
- YouGov Food Health Nordic Report 2021
- https://www.luke.fi/fi/uutiset/suomessa-syntyy-noin-640-miljoonaa-kiloa-elintarvikejatetta-vuosittain-josta-ruokahavikin-osuus-on-noin-puolet#msdynttrid=oDzyyAFjzJ1D3n3n1CAolRJksZh097TrONRfyOJf7XU
Linkit
Aiheet
Kategoriat
Tietoja Finduksesta
Findus on markkinoiden johtava pakastettujen vihannesten, kalan ja valmisruokien valmistaja Pohjoismaissa. Laatu ja maku sekä terveys ja vastuullisuus ovat olleet yrityksen toiminnan avainsanoja jo 1940-luvun alusta lähtien, jolloin Findus aloitti toimintansa Ruotsissa. Haluamme olla apuna ruoanlaitossa ja tehdä siten arjesta monin tavoin parempaa. Riippumatta siitä, valmistatko ruokaa kotona – itsellesi, ystävillesi tai perheellesi – vai teetkö sitä ammattiroolissasi – koululaisille, ravintolavieraille tai vanhuksille – Findus haluaa tarjota luonnollista, ravitsevaa ja kestävästi tuotettua ruokaa joka päivä.
Findus on osa Nomad Foods Europea (NFE), ja sillä on yli 370 työntekijää Pohjoismaissa. NFE on Länsi-Euroopan suurin pakastettujen elintarvikkeiden valmistaja. Konsernin liikevaihto on 2,3 miljardia euroa ja sillä on 4 800 työntekijää 17 maassa sekä 13 omaa tehdasta Euroopassa. Yrityksen tuotteita markkinoidaan tuotemerkeillä Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella's ja Aunt Bessie's.